Home
Sardinië
Mont Fallère
Routebeschrijving
We rijden vanuit Vetan de onverharde weg naar Grandes Arpilles en verder naar Les Crottes waar we de auto parkeren. We zijn vandaag duidelijk niet de enigste die de beklimming op het programma hebben staan.
Vanaf Les Crottes lopen een stukje richting N/O en volgen daarna het steile zigzag pad richting Lac Mort
We lopen hoog bovenlangs het meer. Vanaf c.a 2800m gaan we verder over de westgraat. Deze is af en toe behoorlijk steil en met veel losliggend puin. Eén korte stuk is gezekerd met een staalketting.
Na zo'n 2 uur bereiken we te top. Hier is al een flinke groep aanwezig en we krijgen nog een eigengemaakt Genepy aangeboden van één van de aanwezigen.
Normaal gesproken heb je vanaf de top 360° vrij rondzicht. Dit schijnt prachtig te zijn. Helaas zit het ons deze vakantie niet mee en trek het ook vandaag weer helemaal dicht als we op de top staan.
Op de top wordt er nog een mis gegeven door een echte priester.
Voor de afdaling volgen we de normaal-route. We volgen de graat in zuidelijke richting. Hier moeten we af en toe klauteren. Niet echt moeilijk en ook hier op de meest geëxponeerde delen goed gezekerd met stalenkettingen.
Onder de graat komen we een kudde geiten tegen. Even later passeren we nog de vervallen hut (Cab.Ex Margherita, 2983m)
We blijven route nummer 10 volgen. Af en toe is het pad niet helemaal duidelijk te vinden. Bij een splitsing (c.a 2475m) houden we rechts aan en gaan verder over route 14 en 13 langs Lac de Grenouilles en komen zo weer uit bij Les Crottes

Nb.Wij hebben deze tocht gelopen op de laatste zondag van juli. Op deze dag is namelijk ieder jaar de onverharde weg van Vetan naar Les Crottes voor iedereen toegankelijk. Er is dan namelijk een feest in de bergen. Hierdoor wordt de tocht aanzienelijk korter en ook interessanter.
Vertrek je in Vetan dan moet je zeker 2 tot 2½ uur extra rekenen naar de top en nog eens ruim 1½ uur extra voor de afdaling.
Ze zijn op dit moment een hut aan het bouwen bij Les Crottes. De planning is dat deze in 2012 geopend zal worden.

Start

Tijdsaanduiding
c.a 2 uur naar de top

Karakter
Rondtocht met de beklimming van de Mont Fallère. De route is af en toe flink geëxponeerd. Deze stukken zijn overwegend gezekerd met stalen kettingen.

Kaarten
Carta dei Sentieri 4 Conca di Aosta, Pila - Mont Emilius (1:25.000)