Home
Sardinië
Punta Valletta
Routebeschrijving,
In Pila nemen we de stoeltjes lift “Chamolé”. Vanaf het eindpunt van deze lift houden we rechts aan en volgen de onverharde weg (19C) die lang het restaurant La Baraka loopt.
Het plan was om over deze weg naar de volgende lift “Couis 1” te lopen. Deze zou in het hoogseizoen bij mooi weer draaien. Ondanks dat er een strak blauwe lucht is krijgen we te horen dat de lift niet draait omdat later in de middag onweer wordt verwacht.
Dit is erg jammer, want met deze lift zouden we verder op de rotskam komen. We zouden dan via Platta de Grevon over de kam naar Col Tsa Sètse lopen.
Helaas moeten we ons plan aanpassen en besluiten om ter hoogte van 2190m een onverharde weg naar links te volgen en richting Plan de l’Eyvie te lopen. Via route 22 lopen we verder naar Col Tsa Sètse.
We lopen eerst over almweides maar naarmate we dichter bij de col komen wordt het pad steiler en rotsachtiger. Vanaf de Col Tsa Sètse, 2815m, hebben we prachtig uitzicht op de Grivola en de Gran Paradiso. Ook kan je er zo het Cogne dal inkijken. Vanaf de col is het nog zo’n 1h30 naar de top van Punta Valletta.
We volgen vanaf de col de steile grashelling in noordelijke richting. Boven aan deze grashelling ga je verder over de rotsen. Hier start ook de klettersteig.
We moeten eerst een stukje dalen in de rots, waarna we door een kloofje verder omhoog klimmen.
Af en toe zijn er wat luchtige passages, maar moeilijk is het nergens.
Op de top staat een groot kruis. Je hebt hier mooi zicht op de Punta Garin, Mont Emilius en Becca di Nona.

Voor de afdaling volgen we de normale wandelroute naar de Punta Valletta.
Vanaf de top dalen we af over een blokkenveld. We blijven hierbij op kam lopen richting Mont Belleface, 2968m. Vanaf hier dalen we weer verder af naar Tête Noire, 2820 m.
Hier zijn 2 mogelijkheden voor de verdere afdaling. Of je volgt route 19A en daalt af naar Col de Chamolé. Of je houdt links aan en daalt via route 19B af. Wij hebben voor de laatste afdaling gekozen. Echt aangenaam was het pad niet, m.n omdat het behoorlijk steil was.

Start
Eindpunt stoetjes lift Pila - Chamolé, 2309m

Hoogte
3089m

Hoogteverschil
780hm

Tijdsaanduiding
c.a 5 uur voor de hele rondtocht.

Kaarten
Carta dei Sentieri 9, Valsavarenche, Gran Paradiso
Carta dei Sentieri 10, Valle di Cogne

Literatuur
PDF folder is te vinden op onderstaande website: