Home
Sardinië
Bivacco Bossi
Routebeschrijving
In Breuil-Cervinia pakken we de lift naar Plan Maison.
Als we de lift uitstappen lopen we richting wat restaurantjes en volgen even de onverharde weg in noord oostelijke richting. Kort na een stoeltjeslift gaat er een smal bergpaadje naar links wat we verder volgen richting Rif.Duca degli Abruzzi.

Bij een splitsing op 2671m houden we rechts aan en bereiken na c.a een uur lopen ex Cabana K2 (2822m). Hier kan je Colle del Breuil zien liggen waar ook het bivak staat.
Via blokkenterrein en een morene puinhelling lopen we verder in de richting van Col de la Forclaz. Op verschillende plaatsen staan steenmannetjes, maar de route is niet altijd even duidelijk.
De gletsjer is aan deze kant volledig teruggetrokken. Wij lopen hier laat in het seizoen waardoor er ook nagenoeg geen sneeuw meer ligt. Via een vervelende steile morene helling bereiken na we c.a 2h30 Col de la Forclaz (3273m)
Vanaf de col zien we de Hornlihut (Zermatt) aan de zwitserse kant liggen en hebben we mooi zicht op het Monte Rosa massief.

Op de col houden we links aan en lopen naar het rotsbastion dat we moeten beklimmen. In IIe-graads terrein beklimmen we de circa 50m hoge wand. Volgens de beschrijving zouden er 3 spits in de wand zitten, maar deze informatie klopt niet. Alleen onder in de wand blijkt er 1 spit te zitten. Verder moesten we mbv bandschlinges zelf zekeringen aanleggen. Friends en nuts kunnen nuttig zijn.
Technisch gezien is de route niet echt moeilijk, maar je klimt wel voortdurend met een paar honderd meter leegte onder je.
Als we boven op het rotsbastion staan dalen we eerst af, over moreenpuin, naar Col de Breuil (3350m).Om het bivak te bereiken moeten we nog wat over de rotsen klauteren. Het is niet altijd even duidelijk hoe de route loopt en wij verliezen hier uiteindelijk aardig wat tijd.
Uiteindelijk komen we boven het bivak uit en moeten nog wat naar beneden klimmen om bij het bivak te komen.
Vanaf het bivak heb je prachtig zicht op de Cresta del Fürggen. Eén van de routes voor de beklimming van de Monte Cervino (Matterhorn)

Voor de afdaling nemen we dezelfde weg.
Boven aan de 50m hoge rotswand, die we eerder beklommen hebben, is geen punt bevestigt om te abseilen. Er ligt wel een stevig rotsblok waar we een opoffertouw omheen leggen om vervolgens naar beneden te abseilen.

Start

Tijdsaanduiding
c.a 3h30

Karakter
Alpinetocht waarbij een rotsbastion van zo'n 50m beklommen moet worden in IIe graads terrein.

Kaarten
Carta dei Sentieri 7, Valtournenche, Monte Cervino, Val d'Ayas Ovest (1:25.000)