Home
Sardinië
Rifugio del Teòdulo
Routebeschrijving
De tocht naar de Teodul hut was voor ons een onderdeel van een trektocht met de tent.
We zijn de tocht gestart in St. Jacques. Daar pakken we het pad door het bos richting Blanchard.
Op 1878m komen we bij een splitsing waar wij links aan houden richting Fiery (route 6). Bij de volgende splitsing houden we weer links aan en lopen naar A.Varda (2336m). Kort daarna zetten we de tent op.

De volgende dag lopen we richting Gran Lago. Bij het meer volgen we het pad dat links de steile helling op gaat. We lopen bovenlangs het meer via een smal, steil rotsachtig pad naar Colle Sup.della Cime Bianche. Op dit stuk stond er bij ons flink wat wind, af en toe moesten we ons even schrap zetten vanwege de rukwinden.
Op de col kunnen we de Matterhorn goed zien.
Tot de col was de tocht mooi. Na de col komen we in een heel ander landschap terecht. Sommige stukken lijkt het of we door een bouwput lopen en lopen we zelfs even in een stofwolk als er een zandauto voorbij komt razen.
Het is duidelijk dat hier in de winter geskied wordt, een groot puin dal. Dit deel van de tocht is niet echt charmant.
Via Lago Goillet, Alb. Plan Maison en Petit Bar komen we onder aan de helling te staan die naar Col del Teòdulo en de hut leidt. Vanaf de hut hebben we uitzicht op Plateau Rosa

Voor de terugweg hebben we een afsnij-route genomen. Onder aan de helling zijn we direct naar links gegaan (in zuid-westelijke richting). Halverweg stuit je dan op een pad (route 15b). Vanaf Col Sup.delle Cime Bianche hebben we weer dezelfde route gevolgt.

Start
Saint Jacques,1689m (Val d'Ayas)

Hoogte

Kaarten
IGC 108 Cervino, Breuil, Champoluc

Literatuur
Trektochten aan de zuidrand van de Alpen (Robert Weijdert/Lilian Peters)