Home
Sardinië
Monte Baldo
Routebeschrijving

Dag 1
We rijden met de auto naar het middelstation van Funivia Malcèsine en parkeren daar de auto.
We lopen een stukje terug over de weg waarover we kwamen aanrijden en slaan rechtsaf een onverharde in. Op een steen staat met verf Rif. Kira geschreven.
Het eerste deel van de route gaat over een verharde weg door een bos.
Bij Il Signor (950m) gaan we een tunneltje door en slaan dan linksaf.
We volgens route 3 (sentiero del Ventrar) die richting S.Valentino en Rif Kira loopt.
Langzaam aan wordt de omgeving steeds rotsachtiger. Bij de rotspilaren van Colma (1750m) hebben we een prachtig uitzicht op het Gardameer.

We komen uiteindelijk bij de kloof van de Cima di Ventrar terecht. Dit stuk is behoorlijk geëxponeerd, maar er loopt een goed pad.
Toen wij hem in het najaar van 2001 liepen was er wel 1 gedeelte van het pad ingestort waardoor we een beetje moesten klauteren. Verder was het nergens echt moeilijk.
Bovenaan gekomen volgen we route 651 naar Bocca Tratto Spino. Hierbij volgen we eerst even een stukje de weg en nemen daarna het paadje wat de heuvels van la Colma oploopt. Bovenop is er een prachtig uitkijkpunt met zicht op het Gardameer.
Bovenop blijven we de 651 volgen en komen voorbij het eindpunt van de Funivia. We lopen hierna nog verder door naar Bocca Tratto Spin (1720m). Kort daarna zoeken we een mooi plekje om onze tent neer te zetten.
's Avonds genieten we van de prachtige zonsondergang over het meer. Ook is het prachtig om alle lichtjes rondom het meer te zien.

Dag 2
Vandaag lopen we weer verder over de kam van de Monte Baldo. We blijven hierbij de goedgemarkeerd "651" volgen.
Na ongeveer een uur komen we bij Cima delle Pozzette (1950m) uit. Hier hebben we een prachtig uitzicht.
We lopen in zuidelijke richting verder en komen bij een rotsachtige lage pas uit. Door rotsachtig terrein lopen we verder en komen uiteindelijk bij een rotsplaat uit die beveildigd is met een staalkabel. Hier klauteren we naar boven. Via de hellingen van Cima del Longino komen we bij een pas uit die ten zuiden van de Cima Valdritta ligt.
Via een oud militair pad lopen we naar de top van de Cima Valdritta (2218m). We passeren daarbij schuilplaatsen in de rots en ruïnes die in de oorlog gebruikt zijn.
De Cima Valdritta is de hoogste top van het Monte Baldo massief. Hier hebben we een prachtig uitzicht.

We dalen weer af naar de pas en volgen dan route 5 naar rechts. We dalen nu af naar Baita Valdritta. Dit is een oude almhut die in de rotswand is gebouwd.
We lopen door naar La Guardiola (1520m), hier hebben we ook weer een mooi uitzicht over het meer. Onderweg komen we veel gemzen tegen.
We volgen het gemarkeerde pad naar rechts. Soms daalt het hier behoorlijk steil. In combinatie met rottende herfstbladeren op de grond werd het bij ons af en toe behoorlijk glibberig.
We blijven het pad door het bos naar Col di Piombi (1158m) volgen. Er lijkt geen eind aan te komen aan deze afdaling. Uiteindelijk komen we weer door het tunneltje bij Il Signor en dalen zo verder af richting San Michele.

nb: Het vinden van goed drinkwater kan in het najaar erg lastig zijn. Toen wij de tocht liepen waren alle restaurantjes gesloten en alle beekjes droog.

Start
San Michele (572m) (middelstation Funivia Malcèsine)

Hoogteverschil
Sam Michele - Bocca Tratto Spino 1150m
Bocca Tratto Spino - Cima Valdritta 1100m
Afdaling naar San Michele 1650m

Tijdsaanduiding
San Michele - Bocca Tratto Spino c.a 5.30 uur.
Bocca Tratto Spino - Cima Valdritta 3uur.
Afdaling 4.30 uur

Karakter
Zeer afwisselende 2-daagse tocht over de kam van de Monte Baldo. Op sommige stukken behoorlijk geëxponeerd.

Kaarten
Kompass 102 Lago di Garda, Monte Baldo (1:50.000)