Home
Sardinië
Testa del Rutor
Routebeschrijving
Wij zijn deze gletsjertocht gestart vanaf de vervallen Rif. Scavarda en hebben hier in de openlucht geslapen
Als je vanaf hier start zal je over het algemeen tot aan Col del Rutor de gletsjer voor je alleen hebben. Nadat de hut in 1990 is afgebrand wordt de Testa del Rutor namelijk voornamelijk vanaf de Rif. Deffeyes beklommen.

Vanaf de hut lopen we in westerlijke richting. We moeten hierbij eerst een stuk door een blokkenterrein. Met behulp van steenmannetjes is de route goed te volgen.
Zodra je de gletsjer opstapt stijg je eerst een kort stukje, waarna je redelijk vlak verder gaat. Je passeert hierbij nog wel een kleine spletenzone.
Zodra je een rotsbastion aan je linker hand paseert ga je meteen naar links. Dan volgt er een flinke steile helling waarmee je op de Col del Rutor (3323m) komt. Vanaf hier loop je langs de restanten van de oude Capanna Defey verder omhoog naar de top. Vanaf de col lopen we over de graat van rots en sneeuw in een klein 1/2 uur naar top.
Op de top staat een madonna beeld.
Vanaf de top is goed te zien hoe groot de Rutorgletsjer is. Ook hebben we mooi uitzicht op de Mont Blanc.

Vanaf de top dalen we weer af naar de col en lopen dan onderlangs de Chateau Blanc richting Rif. Deffeyes.
Uiteindelijk stappen we de gletsjer af en volgen het pad boven langs de rutorgletsjer. Toen we hier liepen (zomer 2002) was het pad in slechte conditie. Af en toe was een deel van het pad weggevaagd. Hierdoor hebben we wat langer over de afdaling gedaan. Een paar korte stukken zijn met een staaldraad gezekerd.
Wij zijn niet helemaal afgedaald naar de hut maar zijn op een gegeven moment in oosterlijke richting naar Col Planaval (3016m) gelopen.
Vanaf de col dalen we af via een steil sneeuwveld en komen uiteindelijk in een blokkenterrein uit. Na verloop van tijd gaat de route over alpenweides verder. Dit stuk van de route is ook zeer afwisselend en waterrijk.
Het laatste deel van de route gaat over een bospad naar La Clusaz.
Over de weg lopen we verder naar Planaval. Hier komen we om c.a 19.00 aan bij Hotel-Restaurant Paramont.
Vanaf hier is het nog een aardig eindje lopen naar onze auto. Dat zien we voor vandaag niet meer zitten. Uiteindelijk blijkt de kok ons wel een lift te willen geven als hij klaar is met koken voor de gasten.
Nadat Peter de auto heeft opgepikt krijgen we nog een heerlijk 3-gangen menu aangeboden tegen een absurd lage prijs.

We waren in eerste instantie van plan om ergens op de almweides nabij Lago di Fond nog een extra bivak te plannen, maar hebben uiteindelijk toch besloten om in 1 keer af te dalen naar Planaval.
Nadeel hiervan is wel dat je hier vrij laat in het dal aankomt en dan nog bij je auto moet zien te komen. Wij hadden gelukkig mazzel dat we een lift kregen.

Start
Bonne (1810m), en dorpje achter in Valgrisenche.

Hoogte
3468m

Hoogteverschil
Dag 1: 1102m
Dag 2: 556m (totaal 1658m)

Tijdsaanduiding
Bonne - Rif. Scavarda 3,5 uur
Rif. Scavarda - Testa del Rutor - Col Planaval - Planaval 11 uur (vanaf Planaval verder nog over de weg naar Bonne)

Karakter
2 - 3 daagse trektocht met gletsjeroversteek en beklimming van de Testa del Rutor. De gletsjertocht is relatief eenvoudig maar zoals wij hem gelopen hebben wel behoorlijk lang.

Kaarten
IGC 102 Valsavarenche, Val di Rhemes, Valgrisenche (1:25.000)
IGC 3 Il Parco Nazionale del Gran Paradiso(1:50.000)