Home
Sicilië
Sardinië
Col Gran Collet
We parkeren de auto op de grote parkeerplaats in Breuil (Pont) (1960m).
Vanaf Pont lopen we langs de camping verder het dal in. We blijven hierbij rechts van de rivier lopen.
Vrij snel komen we bij een splitsing waar we rechtsaf slaan (2A). Tot hier was het terrein nagenoeg vlak, maar nu wordt het pad steiler.
Ondanks dat het pad af en toe behoorlijk steil is, is het niet onaangenaam om te lopen. Grotendeels lopen we via rotstreden omhoog.
We hebben een mooi uitzicht op de omringende bergen en gletsjers.
Bij Alp. Seyva (2358m) volgen we het paadje dat naar rechts gaat. Vanaf deze plek hebben we een prachtig uitzicht op de Gran Paradiso en zijn normaalroute.
Het afwisselende pad slingert tussen de rotsen door richting de col. Op 2 korte stukken hebben ze stalen treden in de rots bevestigd en loopt er een staalkabel (absoluut niet moeilijk).
Ineens staan we op een breed zandplateau en zien het pad verder omhoog slingeren naar de col. In een paar minuten staan we er bovenop.

Aan de andere kant van de col dalen we af richting Alp. du Grand Collet (2405m). Het 1e deel van de afdaling is redelijk steil en soms wat rommelig vanwege losliggend puin. Maar vanaf Alp. Grand Collet volgen we in noordelijke richting het grotendeel vlakke pad door de Pianio del Nivolet. Vanaf Croix de l’Arolley (2310m) dalen we, door het bos, het laatste stuk af naar Pont.

Start
Breuil (Pont),1960m, aan het einde van Valsavarenche.

Hoogte
2832m

Hoogteverschil
872m

Tijdsaanduiding
4.30 uur (voor de gehele rondwandeling)

Karakter
Afwisselende rondwandeling met mooi zicht op de omringende bergen en gletsjers waaronder o.a de Gran Paradiso.

Kaarten
IGC 102, Valsavarenche, Val di Rhemes, Valgrisenche

Literatuur
Le Valli del Gran Paradiso e la Valgrisenche (Luca Zavatta), In het Italiaans, met GPS-coördinaten.