Home
Sardinië
Punta Rabuigne
Routebeschrijving

Dag 1
De route naar Rif. Chalet de l'Epée is eenvoudig en kort. Er zijn verschillende startpunten langs het stuwmeer.
Wij hebben er voor gekozen om in Surier te starten.
We lopen eerst over de onverharde weg in noordelijke richting Rif. Bezzi. Na een paar honderd meter gaat het pad naar Rif. Bezzi rechtdoor en slaan wij linksaf. Kort daarna krijgen we de keuze rechtdoor over de weg of rechtsaf het bos in via "sentiero panoramico". Deze laatste nemen wij.
Na c.a 1.30 uur komen we bij de hut aan.
Na een korte stop lopen we verder richting Colle Finestra en zetten op zo'n 2500m onze tent op.
Vanuit de tent zien we de ijswand die we de volgende dag moeten beklimmen; hij ziet er behoorlijk stijl en verijsd uit.

Dag 2
Om 6.00 uur vertrekken we bij de tent.
We volgen eerst het pad richting Colle Finestra. Op c.a 2600m slaan we rechtsaf Vallone del Bouc in.
We lopen eerst nog even over grasvelden , maar komen al snel in een mix van blokkenterrein en puinhelling terecht.
We lopen tussen 2 rotsbastions door en blijven over de rug van de helling lopen. Af en toe staat er een steenman, maar regelmatig moeten we zelf de beste weg zoeken.
Na een grote steenman houden we links aan en lopen zo recht op de gletsjer af.
Volgens ons boekje zou de gletsjer max. 40° steil zijn, maar we staan uiteindelijk voor een ijswand van zo'n 60°. Ook daarna volgt nog een behoorlijk steil en verijsd stuk.
Via losliggende rotsblokken en puin klimmen we he laatste stukje naar de top. Het uitzicht op de top valt wat tegen.
Op de terugweg is de temperatuur al aardig opgelopen en komen er links en rechts van de ijswand regelmatig stenen naar beneden.

Start
Usellières (1788m)

Hoogte
3261m

Hoogteverschil
1473m

Kaarten
IGC 102 Valsavarenche, Val di Rhêmes, Valgrisenche (1:25.000)

Literatuur
Valgrisenche, itinerari, escursioni, arrampicate. Dit is een italiaans boekje wat je bij VVV van Valgrisenche kunt kopen.

Gelopen
zomer 2004

Moeilijkheidsgraad
onder goede omstandigheden F. anders eerder graad hoger (bij ons behoorlijk steile ijswand)